zondag 16 september 2012

Zelf maar niet alleen!

Een van de eerste groepen professionals die, in de zestiger jaren van de vorige eeuw, lucht kregen van  de zogenaamde San Francisco TA seminars waren werkers op het gebied van onderwijs en opvoeding. In de wekelijkse seminars op de dinsdagavond zochten Eric Berne en een grote groep psychologen en psychiaters naar nieuwe wegen om afhankelijkheid creërende (en in stand houdende) hulpverleningspatronen te doorbreken. De bron (van ongenoegen) waaruit de Transactionele Analyse was ontstaan, was juist de ervaring van veel hulpverleners en hun patiënten/cliënten dat die hulpverlening beiden zo in een als symbiotisch beleefde greep hield. De drijvende kracht achter TA is juist het willen doorbreken van die wurggreep. TA theorie en TA praktijk zijn er op gericht mensen in hun kracht te zetten, te emanciperen. Analyse van transacties, script-analyse en Spel-analyse hebben allemaal tot doel de patronen die mensen afhankelijk houden te doorgronden en... doorbreken.

Het is dus niet zo gek dat het juist medewerkers uit de sfeer van onderwijs en opvoeding waren die 'op hun klompen aanvoelden' dat daar in die seminars iets te halen viel waar zij goed gebruik van konden maken. Immers, veel onderwijs en opvoeding draagt bij aan het opbouwen en in stand houden van afhankelijkheidsrelaties. Onbeseft en goed bedoeld wordt kinderen de mogelijkheid onthouden zich te ontwikkelen tot volwassen mensen die zelf het leven aan kunnen. Pas op: 'zelf' is niet hetzelfde als 'alleen'. Autonome mensen kunnen de uitdagende en lastige zaken van het leven en werken zelf aan. Zij hoeven dat echter niet alleen te doen. Een mooi TA gezegde luidt: 'Dat het leven soms tegen zit is een feit! Of je daar alleen in bent is keuze!'

Al snel in de zestiger en zeventiger jaren verschenen boeken voor opvoeders en leraren. Games students play van Ken Ernst werd een best seller. Ook verschenen TA boeken voor kinderen, van peuters tot pubers. TA for tods, TA for kids en TA for teens van het echtpaar Alvyn en Margaret Freed beleefden herdruk op herdruk. Meer recent materiaal over het werken met TA in onderwijs en opvoeding is er ruim voldoende. Klik maar eens hier! Steeds is weer is de vraag hoe opvoeders kinderen kunnen leren zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor hun leven en wanneer nodig of wenselijk de support van anderen te vragen. Dat laatste mag ook! Zelf maar niet alleen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten