maandag 2 juli 2012

Ik ben OK, jij bent OK?

Begin jaren zeventig van de vorige eeuw verscheen een boek met als titel Ik ben OK, jij bent OK. Ondanks de wat 'Amerikaans' aandoende titel werd dat boek een wereldwijde bestseller. Dit boek van Thomas Harris over de kern van Transactionele Analyse (TA) sloeg enorm aan. Waarom? Een reden kan zijn dat er in die jaren nog niet zoveel boeken te krijgen waren die psychologie voor leken inzichtelijk en toegankelijk maakten als in onze dagen. Ik denk echter ook dat vooral de titel mensen toch aansprak. De roerige jaren zestig hadden, naast veel nieuwe vrijheden, ook veel verwarring voortgebracht. Van alles was ter discussie gekomen. Oude verhoudingen waren omver gekegeld. Wie ben ik in de nieuwe tijd? Hoe kan ik anderen zien onder de veranderde omstandigheden? Thomas Harris raakte een snaar die toe was aan nieuwe trilling. 'Ik ben OK, jij bent OK' is een statement uit de basisfilosofie van de TA.Voor het hele verhaal klik hier


Ik ben OK en jij bent OK? Wat bedoelde Eric Berne, de grondlegger van de TA daarmee? Ik leg het meestal zo uit: Ieder mens zit volkomen logisch in elkaar! Elk mens is een logisch systeem. Wat mensen op enig moment denken, voelen of doen is vooral ook een product van hun persoonlijke geschiedenis. Een geschiedenis waarin ze een antwoord zochten op de vraag: Wat doet iemand als ik, met mensen als jij, in een wereld als deze? De antwoorden die het opgroeiende kind vond, zijn vaak op latere leeftijd nog bepalend voor wat de volwassen mens denkt, voelt en doet. Logisch! Toen-en-daar ervaringen beïnvloeden hier-en-nu gedrag. Er is geen reden iemand daarvoor te veroordelen, als niet OK te zien. Er zo naar kijken maakt mild. Ik kan mezelf en de ander zien als fundamenteel OK. Veel mensen leven echter een leven waarin dat OK zijn voorwaardelijk is. Ik ben OK als... De kracht van TA is dat TA professionals werken leven en werken vanuit de filosofie dat mensen fundamenteel OK zijn. In de TA academie werken de docenten aan een leerklimaat waarin dit diepgaande 'Ik ben OK, jij bent OK' uitgangspunt en doel is. 


Pas op! Dit betekent niet dat alle gedrag in orde is. Waar gedrag schade aan richt aan anderen, aan de wereld of aan het zelf, is het zaak dat gedrag liefdevol te confronteren en waar nodig onder de loep te nemen. Dat is een ethische plicht! Bewustwording is de eerste stap naar verbetering en verandering. 




1 opmerking:

  1. Ik vind dat jullie dat filosofische uitgangspunt gigantisch goed voorleven. Bewust ben ik me weliswaar wel en toch betrap ik me ook wel eens op het niet oké vinden van de andere - dat ik hiermee het gedrag dan bedoel maakt dan weer bewust. Overigens gaat dat boek van Thomas Harris vooral ook over het accepteren van het niet -oké deel van het innerlijk Kind. Ik vind het een must om te lezen, het was een echte eye opener voor mij, want daar zit de crux denk ik. En er zit een zeer gedateerd hoofdstuk in over het huwelijk, wat bijna hilarisch is
    Groeten Ingrid Schaafsma

    BeantwoordenVerwijderen