zondag 24 juni 2012

Cognitieve interventies?

Wie de TA academie via Twitter volgt heeft opgemerkt dat er in de afgelopen weken weer een groot aantal studenten 'afzwaaiden'. Of ze nu een 1-jarige of een meer-jarige TA opleiding volgden, ze zijn allemaal 'een ervaring rijker'. Ik kies juist het woord 'ervaring' om duidelijk te maken waar het in het onderwijs aan de TA academie eigenlijk omgaat.

Een collega TA opleider uit Zuid Afrika, Petruska Clarkson, zei ooit: 'Mensen lopen gedurende de tijd dat ze opgroeien en volwassen worden altijd wel schrammen en verwondingen op in de relatie met alle mensen die betrokken zijn hun volwassenwording. De een meer, de ander minder. Het helen van die pijn, de genezing, kan niet anders dan ook weer in relatie met mensen plaats vinden'. We maken allemaal in de jaren dat we opgroeien 'een verhaal' - binnen de TA noemen we dat 'script' - waarmee we willen begrijpen wie we zelf zijn, wie de anderen om ons heen zijn en wat de wereld voor plek is om in te leven. Zonder zo'n verhaal - script - kun je niet! Vaak zitten er in het verhaal dat mensen - gedeeltelijk al op jonge leeftijd - maken conclusies en besluiten waar ze later - op volwassen leeftijd - last van hebben. Toen-en-daar werkte dat verhaal wellicht. Hier-en-nu zit het soms in de weg.

Wie bij voorbeeld toen-en-daar niet heeft kunnen leren zichzelf te vertrouwen... Of wie toen-en-daar heeft moeten ervaren dat andere mensen, als het er op aan komt, voor eigen gewin kiezen... Of wie toen-en-daar de wereld niet heeft leren kennen als een plek om vooral van het leven te genieten... Wat niet helpt is als opleiders, trainers of coaches later in hun leven uitleggen dat jij, de ander of de wereld toch anders in elkaar zitten dan je tot nu toe dacht. In de TA academie zeggen we vaak: Cognitieve fixaties - scriptovertuigingen - veranderen niet door cognitieve interventies. Uitleggen, overtuigen, preken of inpraten op mensen gaat de kijk die ze ooit ontwikkelden op zichzelf, de ander en de wereld waarin ze leven niet wijzigen. Wat wel helpt - denk aan Petruska Clarkson - is er aan bij te dragen dat mensen nieuwe ervaringen op kunnen doen. Ervaringen waarin ze ontdekken dat ze zichzelf wel degelijk kunnen vertrouwen. Ervaringen waarin ze meemaken dat er mensen zijn die samen willen werken aan geluk, gezondheid en succes. Ervaringen met de wereld om hen heen als plek waar spannende, leuke en interessante dingen gebeuren waaraan je kunt deelnemen als je dat wilt.

De TA academie wil een plek zijn waar professionals samen studeren op hun vak zodat ze, als ze afstuderen, effectiever en efficiĆ«nter kunnen werken. Maar bovenal wil de TA academie een plek zijn waar studenten - mensen als ieder ander - nieuwe, helende, ervaringen op kunnen doen. Waarom dat zo essentieel is? Het antwoord is te vinden in de missie van de TA academie. Kun je je vinden in die droom?

1 opmerking:

  1. ingridschaafsma 2 juli 2012 10:29
    Daar kan ik mij zeker in vinden en de droom wordt dan werkelijkheid zoals wij ons bestaan ook tot werkelijkheid dromen

    BeantwoordenVerwijderen