zondag 15 juli 2012

Grenzen managen (contracteren)

Deze blog schrijf ik in het buitenland. Ver weg van Nederland. Om aan te komen op de plek waar ik nu ben, heb ik drie maal een landsgrens moeten passeren. Ik was verrast dat het navigatiesysteem van mijn auto mij steeds wees op het feit dat ik ook daadwerkelijk een grens passeerde. Een rustige vrouwenstem zei terwijl ik met hoge snelheid de grens over reed: 'U heeft een grens overschreden'.

Ik dacht: 'Was dat in het dagelijks leven in veel bedrijven en organisaties ook maar het geval, dat een stem je - op dezelfde rustige toon - waarschuwt als je een grens over gaat'. Het zou veel narigheid voorkomen. Beter nog, het zou de effectiviteit van veel samenwerking - bijvoorbeeld tussen leidinggevenden en medewerkers - enorm te goede komen. Als ieder het houdt bij de eigen taken en de eigen verantwoordelijkheden... Als ieder zich bewust is van hetgeen de opgenomen rol van hem of haar vraagt... Binnen de Transactionele Analyse (TA) zouden we zeggen: Als ieder werkt met een helder contract waarin goed is overeengekomen wat van elkaar verwacht wordt....

Grenzen managen is vooral verwachtingen managen. In een contract is helder overeengekomen wat die verwachtingen zijn. De expliciete verwachtingen staan vaak in een arbeidsovereenkomst. De impliciete verwachtingen - in de TA het 'psychologisch niveau van het contract' genoemd - zullen steeds onderzocht moeten worden. dat is leuk om te doen en het scherpt ieder in zijn of haar rol. Wat verwachten medewerkers in deze organisatie van hun leidinggevenden? Welke ideeën heeft juist deze medewerker over leiding geven? Wat doet een manager wel? Wat zeker niet? Wie dergelijke vragen niet steeds weer onderzoekt, ongeacht de rol die wordt opgenomen, zal keer op keer een grens over gaan. En er is geen stem die partijen er attent op van maakt. Voor ze het weten zijn ze aangekomen in 'niemandsland'. Daar zit niemand op een leidinggevende die alleen op een eigen koers vaart te wachten. Medewerkers zijn er ook snel de weg kwijt.

In het tweede deel van een artikel van de hand van Jan Slump (adviseur bij KPMG) staan bruikbare ideeën over hoe binnen de TA over contracteren wordt gedacht!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten